ASSALAMUALAIKUM

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara), Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan." (al-Ahzab ayat 70-71).

Friday, January 14, 2011

AL- IDRIS

AL-Idrisi telah menghasilkan buku dalam bidang geografi bertajuk Kitab Nazhat al-Mushlak fi Ikhtirak al-Afak. Ringkasan buku ini dalam bahasa Arab diterbitkan di Rom pada 1592M. Ia diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh dua orang Kristian Maronit dan diterbitkan di Rom pada 1619M.

Tajuknya telah ditukar kepada Geographia Nubiensis. Dalam buku itu, al-Idrisi menggambarkan secara astronomi tempat letak sesuatu tempat di permukaan bumi.

Ketika berada di Sisilia, Itali untuk melaksanakan program penelitian, pemerintah Sisilia, Roger II (1129-1140) yang berketurunan Normandia amat mengagumi keupayaan al-Idrisi.

Kitab Nazhat al-Mushlak fi Ikhtirak al-Afak disusun atas dorongan Roger II dan kemudian karya itu lebih dikenali sebagai The Book of Roger. Buku ini pernah digambarkan sebagai sebuah deskripsi paling sempurna di dunia pada abad pertengahan. Ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis oleh Amedie Jaubert pada 1840M.

Dalam The Book of Roger terdapat dua buku ringkasan. Buku pertama ialah Janiyal al-Azharar-Rawd al-Mi’tar yang ditemui pada 1893M oleh Vollers di Kaherah. Kedua, Kitab al-Jugghrafiyah al-Kuliyyah ay-Surat al-Ard yang ditemui oleh E-Griffini daripada sebuah koleksi peribadi di Tunisia. Lakaran peta yang sebahagiannya berwarna menghiasi teks ini yang boleh didapati dalam naskhah Little Idrisi di Istanbul.

Beberapa penulis Barat menyatakan bahawa al-Idrisi atau nama penuhnya Abu Abdullah Muhammad bin Muhammad bin Abdullah bin Idrisi al-Ali bin Amrullah dilahirkan pada 493H/1100M di Cetua. Beliau dipercayai menuntut di Kordoba, Sepanyol dan Afrika Utara. Keadaan itulah yang menuntutnya menetap di Istana Roger II di Sisilia.

Ibnu Basrun, seorang penyair Arab Sisilia dan teman karib al-Idrisi menyatakan bahawa Idrisi telah menulis karya biografi untuk William I iaitu Rawd al-Uns wa Nuzhat an-nafs.

Menurut Reinaud dan Rommel, keterangan ini secara tidak langsung diperkukuh dengan kenyataan bahawa isi daripada kutipan al-Idrisi diberikan oleh Abu Fida’ dalam bukunya, Takwin al-Buldan, yang tidak ada kaitan dengan The Book of Roger.

Pada awal abad ke-19, M.J. Horovits menemui sebuah naskhah al-Idrisi di Istanbul iaitu Uns al-Muhaj wa Rawd al-Fura. Dalam salah satu tulisannya, C.F. Seyhold menyatakan naskhah itu merupakan ringkasan karya geografi al-Idrisi yang kedua ditulis untuk William II. Sementara itu, J.H. Kramers berpendapat, ia merupakan intisari daripada buku Tje Idrisi yang ditulisnya pada 588H/1192M.

Di samping itu, teks lengkap daripada buku The Book of Roger juga menjadi sebuah buku ringkasan dan pemotongan pada bahagian tertentu dilakukan tanpa alasan dan motif yang jelas.

Ringkasan ini termasuk salah satu karya Arab sekular yang dicetak oleh Medici Press di Rom pada 1592M. Ia diberi tajuk Kitab Nuzhat al-Mushtak fi Dzikr al-Amsar wa al-Aktar wa al-Buldan wa al-Juzur wa al-Mayadin wa al-Afak. Edisi Medici ini lalu diterjemahkan ke dalam bahasa Itali pada 1600M oleh poligraf Itali, B.Baldi. Terjemahan ini masih tersimpan baik di Universiti Montpellier, Perancis.

Pada 1619M, Marollites Gabriel Sionita dan Joannes Hesronita juga menterjemahkannya ke dalam bahasa Latin dan kemudian ia diterbitkan di Paris.

Karya ringkasan berjudul Kitab al-Jami’li Asytat an-Nabat atau Kitab al-Mufradat ditemui oleh H.Ratter di Perpustakaan Fatih, Istanbul pada 1928. Walaupun buku tersebut kurang lengkap tetapi ia berjaya membuktikan penglibatan al-Idrisi yang mencipta ubat-ubatan. Buku itu diterjemah ke dalam 12 bahasa.

Sebuah bibliografi terperinci dengan pengantar tentang karya-karya al-Idrisi diberikan oleh G.Oman dalam Notizie Bibliografis Chesul Georafo Arabo al-Idrisi (XII scolo) e Sulle sue Opere (1961). Catatan bibliografi al-Idrisi juga terdapat dalam Hajji Khalifa yang disunting oleh Flugel. Terjemahan lengkap dalam bahasa Perancis buku The Book of Roger yang diusahakan oleh P.A. Jaubert (Paris 1836-1840) telah diterbitkan dalam dua jilid.

No comments:

Post a Comment